NESS 3 – 107-ÅRSLØPET 2023

107-årsløpet 2023
107-årsløpet 2023

NESS 3 er 107-års løpet hos NMK Aurskog-Høland den 23. september 2023.

NESS 3 – Meld deg på nå!

PS! Påmelding på nett stenger torsdag 21. september kl 23.59, men man kan fortsatt melde seg på ved innsjekk.
106-årsløpet

NMK Aurskog-Høland inviterer igjen til et fartsfylt løp med mye moro! Dette løpet vil bli kjørt i forenklet etappeformat. Begge etappene blir i år kjørt i Eksismoa. Der er det lagd nye spennende traseer. Dessverre er ikke jordeetappen med i år. Arrangørene håpet i det lengste på at de skulle få det til, men værgudene har siden våren gjort dette vanskelig for dem. Med først en lang tørkeperiode, så en veldig fuktig start på høsten. De er lei for at dette ikke gikk i år, men jobber fremover, og har trua på å få denne etappen tilbake neste år. Vi gleder oss til en dag med mye moro og glede, velkommen!

Formatet er kjent fra Enduro GP og kjøres også her hjemme under NM. Formatet minner om rally med bil hvor man har fartsetapper og transportetapper mellom prøvene. Alt kjøres på lukket område og krever ikke registrert sykkel, kun vanlig lisens. Dette er altså NESS 3, og det betyr at det nå begynner å bli færre muligheter igjen til å sanke poeng i 2023-serien.

Løypene er gode og arrangøren lover tilstrekkelig med tid for hver runde slik at vi alle skal få mulighet til å rekke tidskontroll.

Dette blir stas, er DU klar?

NESS 3 – Meld deg på nå!

NESS 3 – Etappe 1:

NESS 3 – Etappe 2:

NESS 3 – Transport og strips checkpoint!

NESS 3 – 65cc, 85cc, C Klasse:

Påmelding her.

Tidsskjema
startavgift
  • Barn oppvisningsklasse: Kr. 50
  • Hovedløp, voksen: Kr. 700
  • Ungdommer som deltar i breddeklassen 14-29 år og kjører hovedløpet kl. 12.30, betaler som voksen.
  • Pris for ungdomsklassene: Kr. 500
  • Damer bredde, rekrutt og EL: Kr. 700
  • Etteranmeldingsgebyr etter 09.09.2023 kr. 200.
  • Link til påmelding
Klasser
  • Jr. Elite 14-23 år
  • Elite 24+ år
  • Damer Elite
  • 14-29 år
  • 30-39 år
  • 40-49 år
  • 50-59 år
  • 60+ år
  • Damer Bredde
  • Ungdom gutter 13-15 år
  • Ungdom jenter 13-15 år
  • Rekrutt 14+ år (Ikke NESS poeng)
  • Rekrutt 14+ Damer (Ikke NESS poeng)
  • Ungdom 11-12 år (Ikke NESS poeng)

Det kjøres oppvisning for følgende klasser i forkant av løpet: Barn 5-12 år.

  • De som har liten eller ingen erfaring kjører på mellombanen vår med et eget opplegg.
  • De med erfaring og 65-85cc kjører rekrutt løypa.
  • Førere i 65-85cc blir godt passet på av våre marshaler, men ønsker også foreldre rundt om i løypa.

Spørsmål angående oppvisningsklassen ta kontakt med:

Svein-Erik Fossbråten : 918 65 555 / Tony Albery: 900 33 562

Sekretariat/Innsjekk:

I klubbhuset på Eksismoa Motorpark, Bjørkelangen (Se kart under).
Åpningstider innsjekk og teknisk, se tidsskjema.
Husk å medbringe gyldig lisens, samt gyldig klubbmedlemskap for 2023.
Lisenser utstedt av annet norsk forbund enn NMF vil ikke være gyldige.
Man får utdelt tidtakingsbrikke ved innsjekk, som man tar med seg på teknisk der dem blir montert.

Teknisk kontroll:
  • Innsjekk foregår før teknisk.
  • Det vil utføres full teknisk kontroll i depotområde på Eksismoa.
  • Husk kjøretøysbevis/vognkort og hjelm.
  • Tidtakingsbrikke blir montert ved teknisk.
  • Etter teknisk kan alle kjøre igjennom start/mållinje for sjekk av tidtakingsbrikke frem til klokken 09.30.

Parkeringsdepot:
  • Depotområde i Eksismoa Motorpark vil være åpent fra kl. 16:00 på fredag 22.09.23.
  • Ønsker man å stå sammen med andre i depotet, bør man ankomme sammen.
  • Vi ønsker helst ikke busser eller lastebiler pga. plassmangel.
  • Ved spørsmål, kontakt depotansvarlig, Lars Erik Skjønhaug på tlf. 950 72 340.
Servicedepot:
  • Servicedepot er området rundt bilen din. HUSK Miljømatte!
  • Det er lov å kjøre mc i depot/serviceområde, men dette må foregå hensynsfullt OG I GANGFART!
  • På løpsdagen er det røykeforbud i servicedepotet – husk eget brannslukningsapparat minimum 6 kg som plasseres godt synlig.

Veibeskrivelse:

Legg inn Eksismoa Motorpark, eller NMK Aurskog-Høland i google maps. Kjør IKKE inn til Eidsverket om google maps skulle foreslå dette, følg denne enkle kartbeskrivelsen;


Oversiktskart over viktige funksjoner i Eksismoa
Premiering:
  • Premieutdeling for barna og rekrutt skjer før førermøte for de øvrige konkurranseklassene. Alle barna får deltagerpremie
  • Premiering alle klasser fra 1-6. plass- Premieutdeling for hovedløpet vil skje fortløpende etter løpsslutt

Etappe informasjon

Ungdom/rekrutt:
  • Ungdom/rekrutt starter med en transport etappe, vi har følgende start rekkefølge: Ungdom 13-15 år, Ungdom 11-12 år og Rekrutt. Vi starter med 10 sek. mellomrom. (Se kart lenger ned)
  • SS1 starter ved startsletten på crossbanen, dette er en skogsetappe, en forkortet utgave av hovedløpet.
  • SS1 stopper ved crossbanen der det blir en veldig kort transport til neste etappe.
  • SS2 er en etappe som foregår i og rundt crossbanen med noen spennende elementer og utfordringer, denne er ca 1,89 km lang.
  • Etter endt SS2 er det transportetappe. Se kart nedenfor for transportetappe i og rundt depotet. Ved vending halvveis på transport får man utdelt en telle strips som skal sitte på sykkelen frem til løps slutt, denne hjelper deg å huske hvor mange runder du har kjørt.
  • Man styrer selv hvordan man vil disponere tiden, Det vil si at etter kjørt runde kan du velge å spise/drikke/tanke etc. før du igjen kjører ut på ny runde. Det kjøres individuell start med ca. 10 sekunders mellomrom pr. fører.
  • Fartsgrensen for all transport etter endt etappe er satt til 30km/t. Om det er støvproblemer, er det viktig at alle tar hensyn til dette og bidrar til å minske problemene med å sette ned farten. Både med tanke på sikkerhet, og for å kunne arrangere slike løp i fremtiden, vi ber alle om å ta ansvar for dette. Er du i tvil om hastigheten, så legg deg under. Det er ingen tidspress på transporten denne dagen!! Det kommer til å være strenge kontroller og overskridelser vil kunne medføre utelukkelse/diskvalifikasjon fra løpet. Det kan forekomme gjennomsnittsmålinger og overtredelse straffes første gang med 10 minutters tillegg i tiden, andre gang med utelukkelse/diskvalifikasjon. Det er viktig å huske at løpet ikke vinnes på transporten, men på prøvene! Det vil være møtende trafikk på transportetappen. 
  • Ungdom/rekrutt kjører 4 runder. Estimert rundetid 20 min. Der siste mulig start på etappene er kl. 1129. kl. 1130 stenges innkjøring til SS1.
Hovedløpet
  • Hovedløpet består av 6 runder a 2 fartsetapper. Man trenger å fullføre 1 runde à 2 etapper for å få resultat. Totalt tilgjengelig tid for å fullføre er 4 timer. Tiden regnes fra start på første fartsetappe til målgang på 12 og siste etappe. Om den deltageren som starter først av alle starter sin første et etappe kl 13:05, så må denne ha målgang på siste etappe innen kl 17:05. Sist startende deltager starter f.eks. kl 13:30 og må ha målgang på siste etappe kl 17:30.
  • Hovedløpet starter med en transport etappe, vi har følgende start rekkefølge: Elite, elite Jr., Også bredde yngst-eldst. Vi starter med 10 sek. mellomrom. (Se kart lenger ned)
  • SS1 starter ved startsletten på crossbanen, dette er en skogsetappe, denne er ca. 2,4 km lang.
  • SS1 stopper ved crossbanen der det blir en veldig kort transport til neste etappe.
  • SS2 er en etappe som foregår i og rundt crossbanen med noen spennende elementer og utfordringer, denne er ca. 1,89 km lang.
  • Etter endt SS2 er det transportetappe. Se kart nedenfor for transportetappe i og rundt depotet. Ved vending halvveis på transport får man utdelt en telle strips som skal sitte på sykkelen frem til løps slutt, denne hjelper deg å huske hvor mange runder du har kjørt.
  • Man styrer selv hvordan man vil disponere tiden, Det vil si at etter kjørt runde kan du velge å spise/drikke/tanke etc. før du igjen kjører ut på ny runde. Det kjøres individuell start med ca. 10 sekunders mellomrom pr. fører.
  • Fartsgrensen for all transport etter endt etappe er satt til 30km/t. Om det er støvproblemer, er det viktig at alle tar hensyn til dette og bidrar til å minske problemene med å sette ned farten. Både med tanke på sikkerhet, og for å kunne arrangere slike løp i fremtiden, vi ber alle om å ta ansvar for dette. Er du i tvil om hastigheten, så legg deg under. Det er ingen tidspress på transporten denne dagen!! Det kommer til å være strenge kontroller og overskridelser vil kunne medføre utelukkelse/diskvalifikasjon fra løpet. Det kan forekomme gjennomsnittsmålinger og overtredelse straffes første gang med 10 minutters tillegg i tiden, andre gang med utelukkelse/diskvalifikasjon. Det er viktig å huske at løpet ikke vinnes på transporten, men på prøvene! Det vil være møtende trafikk på transportetappen.

Generell informasjon

Startnummer:
Tidtaking:

Vi kjører tidtaking med EQ-Timing som benytter RF (Radio Frequenz) brikke. Man får utlevert egen brikke/klistrelapp som skal festes på sykkelen ved teknisk. Har man kjørt løp før med slike brikker/klistrelapper MÅ disse fjernes. Egen AMB/Mylaps transponder blir derfor IKKE benyttet og er viktig at blir demontert. VIKTIG at brikken monteres på plastikk og IKKE på metall. Vi tar dessverre ikke ansvar for tidene hvis du har metalliske dekaler.
Alle får mulighet til å teste at brikken virker ved en gjennomkjøring på start/mål ved teknisk. Se tidsskjema for detaljer.
Tidtaking kan følges live på www.eqtiming.com eller gjennom EQme appen.

Generelt:
  • Under prøvene så gjelder prinsippet om å vike for raskere førere, og vi oppfordrer alle til å vise hensyn og bidra til at alle får en fin dag på løp!
  • Nedriving av banemarkeringen og avkortning av banen på grunn av dette, vil straffes med tidsstraff!
  • Det tas forbehold om at det kan bli gjort endringer frem til løpet! Følg med på www.werideness.no  NMK Aurskog-Høland MC og Enduro sin Facebook side.
  • Tidsskjema kan bli endret!
  • Antall runder kan endres ved evt. Værutfordringer.
Også viktig å merke seg:
  • Ungdom 11-12 kan motta hjelp i banetraseen.
  • Det vil bli gitt informasjon om tidtagersystemet på førermøte lørdag kl. 0930 og 1215.
Masterrunde/testkjøring:

Det er ikke masterrunde eller kjøring før hovedløpet. Prøvene kan besiktes i forkant, men det er ikke tillatt å benytte motorisert kjøretøy for denne besiktingen.
For Ungdom/Rekrutt blir det en masterrunde før start. Master runden starter kl1000.

Miljø:
  • Det er søppelsekker plassert ut i depot.
  • Forbud med Tear Off!
  • Det er miljøstasjon på serviceplassen.
  • Miljømatte er påbudt i depot! Manglende bruk av dette sanksjoneres på samme måte som forsøpling!
  • Forsøpling sanksjoneres med kr. 1000,00 i bot.
Sanitet:
  • Ambulanse og lege er stasjonert i tilknytning til depot område.
Diverse informasjon:
  • Det er drikkevann i anlegget.
  • Vær obs på eventuell brannfare og medbring brannslukkingsapparat! Minimum 6kg som settes synlig i depotet.
  • Toaletter er tilgengelig i klubbhuset.
  • Ved betaling kan det benyttes Vipps og bankkort.

Oversikt over start mål på begge SSer, samt transportetatene avvikling i depot området.

SS1

SS2

Kontaktpersoner:

Juryleder: Trond Borstad 6406420
Stevneleder: Ronny Larsen Tlf: 93236603
Depotansvarlig: Lars Erik Skjønhaug Tlf: 950 72 340
Tekn. kontollant: Kay Kaspersen Tlf: 907 11 262
Klubbens kontakt: Svein-Erik Fossbråten Tlf: 918 65 555
Lege Omeir
Trasé Eksismoa Andrè Holmedal Tlf: 977 68 076
Arr. Ansvarlig: Giancarlo Illidi
Barneklasse/oppvisning Svein-Erik Fossbråten Tlf: 918 65 555 eller Tony Albery Tlf: 900 33 562

Vi gjør oss klare for en fantastisk hyggelig helg hos NMK Aurskog-Høland.

Les mer om NESS her.